Handledning av framtida barnläkare

Vi behöver alla handledning, och många av oss ger handledning. Handledning innebär så oerhört mycket. Det handlar om kommunikation, om att ha kul, att vara tydlig, att minska risken för misstag, att höja kvaliteten i vården, kunskapsöverföring men också om tyst kunskap / tacit knowledge.

Idag var jag på en dag om handledning. Många som forskare får gå långa pedagogiska kurser för att lära sig att handleda, men som läkare handleder vi andra varje dag, men får sällan utbildning. Jag tror att vi har mycket att vinna på att lära oss mer om handledning.
Vilken typ av handledning vill den som handleds ha? Mer hårda data om typ 1 diabetes prevalensen? Mer data om utredning av pylorusstenos? Ja, en del av oss vill ha den kunskapen från våra handledare, eller diskutera medicinska fakta. Andra vill träna på att ronda under handledning, andra vill vara med när en äldre kollega rondar för att se hur ”andra gör”. Slutligen andra vill ha tips på att undersöka barn, att tala med föräldrar. Men handledning kan också handla om att följa upp resultatet av handledning, att ge feedback och att konkretisera vad en annan person gör bra eller mindre bra. Hur kan vi bli bättre i den kliniska situationen.
Från och med nästa vecka kommer jag att handledning på större allvar.

Jonas (Ordförande i BLF)


Publicerad
2014-09-25 av Jonas Ludvigsson