Nationella PM inom barnmedicin – stöd från SKL

Hej!

Under 2014-15 har vi i Barnläkarföreningens styrelsen haft kontakt med norska barnläkarföreningen och SKL (Sveriges kommuner och landsting). Norska barnläkarföreningen står bakom en app och en hemsida vid namn [Generell veileder iPediatri där de presenterar sina nationella PM. Dessa har blivit mycket populära, både bland norska barnläkare och bland svenska barnläkare som jobbat i Norge.

I början av 2014 träffade jag Claus Klingenberg, den norska barnläkaren som koordinerat arbetet med Pediatri i Norge. Han och norska barnläkarföreningen vill gärna få till ett samarbete och låter oss i Sverige ”ta alla norska PM och översätta dem till svenska och bearbeta dem”. De norska nationella PM:n har alla samma struktur och är korta, för att öka deras användbarhet (i typfallet är de 3-4 A4-sidor). Jag har låtit svenska ”experter” titta på ett PM om pneumoni jag själv översatt och en del förändringar behöver göras, men vi får i alla fall ett bra dokument att utgå från.

I slutet av mars träffade jag så representanter för alla Sveriges landsting [Här finner du min presentation]. Landstingen/SKL har nu meddelat att ”de planerar” att besluta att ge oss inom BLF ett nationellt uppdrag för att ta fram nationella PM. ”Barnmedicin” blir tillsammans med ”smärtbehandling” två pilotprojekt i Sverige. SKL är också villiga att avsätta pengar för att hjälpa oss i detta. I första hand tänker de sig en sekreterare eller en projektledare på deltid, men det kan också finnas utrymme för att avlöna en barnläkare som är villig att avsätta 20% av sin arbetstid till att leda detta arbete! Är du som läser detta intresserad av att leda arbetet med nationella PM, kontakta ordf Jonas!

Jag kommer att berätta mer på barnveckan i nästa vecka, kl 11.15 Hall A onsdagen 22/4, i ett nyinsatt möte. Jag hoppas att så många som möjligt ska kunna delta.

Och med detta önskar jag trevlig helg! / Jonas (ordf)

[min egen helg börjar dock först kl 22.30 när jag går av kvällspasset på akuten i Örebro, håll tummarna för att jag får en lugn kväll:-)]

2015-04-17 av Jonas Ludvigsson
Uppdaterad