Ersättning vid Narkolepsi efter H1N1-vaccination

Idag presenterar regeringen ett förslag att barn med narkolepsi efter H1N1-vaccination ska få upp till 10 miljoner. Det är exakt det belopp som Barnläkarföreningen föreslog våren 2014.

Vi gjorde våra beräkningar:

Vi tror att förlusten i hälsa pga narkolepsi kan motivera en kompensation på 10 miljoner per person. Om man utgår från det värde vägverket använder per räddat statistiskt liv vid samhällsekonomiska analyser av väginvesteringar så ligger det på 21 miljoner (i 2006 års penningvärde); detta implicerar ett värde per räddad QALY (quality-adjusted life year) på cirka 1.25 miljoner kronor för QALYs räddade genom minskade trafikrisker om en diskonteringsränta på 3% antas. Justerande till 2014 års priser skulle det hamna på 1.4 miljoner kronor. Detta är en rimlig utgångspunkt i vad gäller barn som drabbats av Narkolepsi.

Om barnen/ungdomarna får en klumpsumma på 10 miljoner, med 3% real ränta och barnen förväntas ha en återstående livslängd om 70 år skulle 10 miljoner i klumpsummeersättning motsvara cirka 340000 kr per år. 10 miljoner i ersättning skulle då motsvara en minskning i QALY-vikten resten av livet pga narkolepsi på 0.24. QALY-vikten vid narkolepsi blir lägre om effektiv behandling blir tillgänglig, liksom om den vaccinerade redan har annan sjuklighet före vaccinationen. Vikten blir högre vid svår narkolepsi men vi har här utgått från ett medelvärde.

Beräkningarna ovan har gjorts efter diskussion med Magnus Johannesson, professor vid handelshögskolan i Stockholm.

2016-02-05 av Jonas Ludvigsson