Barnläkarföreningen i Almedalen!

2017-07-06 22:17:54
2017-07-25 14:21:22

För tredje året är BLF i Almedalen. Från styrelsen är jag och Gunilla Drake på plats. I år har vi inte ordnat egna seminarier men däremot deltagit i lite olika aktiviteter och fått många chanser att framföra vår syn på frågor viktiga för barns hälso- och sjukvård. I tisdags deltog dessutom neonatalföreningens ordförande Magnus Domellöf vid en programpunkt om den ohållbara personalsituationen i förlossnings- och neonatalvård. Seminariet uppmärksammades i Dagens Medicin.

Medicinsk åldersbedömning diskuterades vid två seminarier arrangerade av RMV respektive Migrationsverket. Följ länkarna så kommer du till respektive myndighets hemsida där det går att se seminarierna i efterhand.

Utöver seminarier har vi passat på att träffa myndigheter och aktörer som vi samarbetar med. Vi har diskuterat barn, föräldrar och alkohol med Systembolaget, medicinsk åldersbedömning med Rättsmedicinalverket och Kliniskt kunskapsstöd i pediatrik (”Nationella PM”) med SKL. Jag kan passa på att tipsa om att Systebolaget skrivit en rapport med tema föräldrar och barn som finns att ladda ner här.

Detta var en liten sammanfattning.  Med förhoppning om att ni alla har en riktigt fin sommar,

Soliga hälsningar från Anna Bärtås

label Barnläkare i debatten