Barnläkarföreningens allmänna rekommendationer om små barn och skärmanvändning

Barnläkarföreningen släpper nu allmänna rekommendationer om små barn och skärmanvändning som riktar sig till professionen och till vårdnadshavare. Enligt de nya rekommendationerna utarbetade av BLF:s delförening för Allmänpediatrik och hälsovård ska barn inte använda skärmar alls före två års ålder och högst en timme om dagen vid 2-5 års ålder.

De allmänna rekommendationerna med råd och referenser finner ni här, liksom en sammanställning av konkreta råd till vårdnadshavare med svar på några vanliga frågor.

BLF hade tänkt vänta med att publicera dessa rekommendationer tills Skolverket och Folkhälsomyndigheten blivit klara med sina uppdrag när det gäller barn och skärmar. Utredningarna tar dock tid och allmänhet, förskola och barnhälsovård efterfrågar rekommendationer redan nu.

Därför väljer vi att publicera dem redan nu, i samband med att Dagens nyheter rapporterar om nyheten.

2023-11-01 av Henrik Arnell
2023-11-27 18:40